پنل کاربری
علت خرابی باتری گوشی چیست؟

علت خرابی باتری گوشی چیست؟

باتری‌ گوشی نقش حیاتی در این دستگاه ایفا می‌کند به همین دلیل عملکرد مطلوب آن تعیین کننده استفاده بهینه از تلفن‌همراه است. ازآن‌جایی‌که عمر مفید باتری‌ها محدود است، یافتن راه چاره برای حل این مشکل از چالش‌های بزرگ در عرصه تکنولوژی است. درک عوامل و شرایطی که منجر به کاهش عمر و کارایی باتری‌ها می‌شود، می‌تواند به کاربران کمک کند تا از دستگاه‌ خود به بهترین نحو ممکن استفاده کنند و حتی عمر مفید باتری‌ را افزایش دهند. اگر می‌خواهید شناخت شما در رابطه با علت خرابی باتری گوشی و راه‌ حل‌های کاربردی آن بیشتر شود ادامه این مطلب را بخوانید.

خرید فالوور واقعی از یاراپلاس!

 

بررسی علت خرابی باتری گوشی

باتری گوشی‌ از هر برندی بلاخره یک روز خراب می‌شود؛ البته نحوه استفاده کاربر از آن چندان بی‌تاثیر نیست. گاهی استفاده مکرر و مداوم از گوشی و درنتیجه شارژ کردن‌های پی‌درپی باعث کاهش عمر باتری خواهد شد. جالب است که بدانید هر بار شارژ شدن باتری بعد از استفاده بیش از حد، عمر مفید آن را کاهش می‌دهد. حتما برای شما پیش آمده‌است که بعد از کار کردن زیاد با گوشی داغ شود که به اصطلاح دمای آن بالا می‌رود؛ لازم به ذکر است که استفاده از گوشی در محیط‌های گرم یا قرار دادن آن در معرض نور مستقیم خورشید از علت‌های خرابی باتری است.

 

وقتی شخصی به باتری گوشی خود اهمیت می‌دهد بارها حرف از شارژر فابریک می‌زند؛ زیرا او می‌داند که استفاده از شارژرهای غیراستاندارد یا تقلبی و شارژ کردن باتری به طور نادرست (مثلا شارژ بیش از حد یا تخلیه کامل و مکرر) می‌تواند باعث کاهش کارایی و عمر باتری شود. ضربه یا آسیب‌های فیزیکی نیز به گوشی تاثیر بسزایی در خرابی باتری دارند. باتری‌ها ظرفیت شیمیایی مختص به خود دارند. برای مثال، باتری از نوع لیتیوم-یونی که در گوشی‌های هوشمند استفاده می‌شوند، با گذر زمان و استفاده مداوم و نادرست، ظرفیت شیمیایی خود را از دست می‌دهند. این کاهش ظرفیت باعث کم‌شدن زمان نگهداری شارژ و در نهایت علت خرابی باتری گوشی می‌شود.

کاربران ناچارند گاهی نرم‌افزارهای خود را به‌روزرسانی‌ کنند؛ این موضوع نیز بر سلامت باتری تاثیر می‌گذارد چون  نرم‌افزارها از نظر مصرف انرژی متفاوت عمل می‌کنند.

 

راه حل‌های کاربردی برای جلوگیری از خرابی باتری

در وهله اول سعی کنید از شارژرهای اصلی و تایید شده که توسط سازنده اصلی ارائه‌ داده‌شده‌اند استفاده کنید؛ به این‌دلیل‌که شارژرهای تقلبی احتمال دارد ولتاژ یا جریان نامناسبی به باتری منتقل کنند و به آن آسیب برسانند.

1. شارژ صحیح

توجه کنید که باتری‌ها را تا جایی‌که امکان دارد بیش از 100درصد شارژ نکنید و بعد از پر شدن بلافاصله آن را از برق دربیاورید. درضمن، تخلیه کامل باتری به طور مداوم نیز به آن آسیب می‌رساند؛ پس اگر شارژ باتری به عدد 15 نزدیک شد حتما آن را به برق متصل کنید.

2. کاربرد اصولی

گاهی پیش می‌آید که ناچار می‌شوید به مدت طولانی از گوشی استفاده سنگین بکنید مثلا با انجام بازی‌ و پروژه. در این صورت علاوه‌بر این‌که باید مواظب عدد شارژ باتری باشید باید دمای آن نیز برایتان مهم باشد. باید تلاش کنید گوشی را در دمای معمولی اتاق نگه دارید و اگر به طبیعت رفتید تا حد امکان از قرار دادن آن در معرض نور مستقیم خورشید یا حتی سرمای شدید خودداری کنید.

3. ترفندهای کمکی

برخی از برنامه‌ها و بازی‌ها که مصرف باتری زیادی دارند و به آن‌ها نیاز ندارید را ببندید تا به حفظ سلامت باتری کمک کرده‌ باشید. علاوه‌براین بسیاری از گوشی‌های هوشمند دارای حالت ذخیره انرژی هستند که در هنگام کار با آن‌ها قابلیت کاهش مصرف باتری را به ارمغان می‌آورند؛ استفاده از این حالت‌ها معمولا شامل کاهش روشنایی صفحه، محدود کردن عملکرد پردازنده و بستن برنامه‌های پس‌زمینه است.

استفاده از پس‌زمینه‌های تیره در گوشی‌هایی با صفحه نمایش OLED یا AMOLED، موضوعی است که بیشتر افراد با بی‌توجهی از کنار آن رد می‌شوند و این درحالی است که استفاده از پس‌زمینه‌های تیره می‌تواند به کاهش مصرف باتری کمک کند؛ زیرا این نوع صفحه نمایش‌ها در نمایش رنگ‌های تیره انرژی کمتری مصرف می‌کنند.

4. بهینه سازی نرم افزاری

به‌روزرسانی‌های منظم نرم‌افزاری معمولاً شامل بهبودهای مرتبط با مصرف باتری نیز هستند. بنابراین، به‌روزرسانی‌های گوشی خود را در حالت فعال نگه‌دارید تا از بهینه‌ترین حالت‌ مصرف انرژی بهره‌مند شوید. وقتی در مناطقی هستید که سیگنال ضعیف است، گوشی جهت پیدا کردن سیگنال بیشتر تلاش می‌کند و انرژی می‌گذارد؛ این قضیه نیز از علت خرابی باتری گوشی به شمار می‌آید و برای جلوگیری از آن حالت هواپیما را فعال کنید.

پیشنهاد ویژه: خرید فالوور روبیکا

5. نکات نگهداری

برای جلوگیری از خراب شدن باتری هیچوقت در هنگام شارژ و اتصال آن به برق از گوشی استفاده نکنید؛ زیرا این امر باعث تولید گرمای اضافی می‌شود و به باتری آسیب می‌رساند. درحالت‌‌کلی، باید کاربران  سعی کنند در حین شارژ شدن از گوشی استفاده نکنند یا استفاده را به حداقل برسانند. رعایت نکات گفته شده قطعا به بهبود عمر باتری گوشی شما کمک می‌کند و از خرابی زودهنگام آن جلوگیری خواهد کرد.

 

گذاشتن باتری در حالت ذخیره چه تاثیری در خرابی آن دارد؟

از خوبی‌های روشن باقی ماندن حالت ذخیره باتری این است که شما این اجازه را دارید از دستگاه خود در یک بازه بلندمدت‌تری استفاده کنید. در این حالت، گوشی به‌طور هوشمند فعالیت برنامه‌های پس‌زمینه را خاموش و محدود می‌کند؛ برهمین اساس، مدت زمان استفاده نیز بیشتر خواهد شد. بنابراین، قابلیت روشن باقی ماندن همیشگی صفحه نمایش یا به عبارتی رفرش برنامه پس‌زمینه از مهم‌ترین راهکاریی است که گوشی موبایل برای ذخیره‌ کردن و محافظت از باتری انجام می‌دهد.

درصورت استفاده از حالت ذخیره باتری، کمتر احتیاج پیدا می‌کنید تا دستگاه موبایل یا تبلت خود را شارژ کنید. بنابراین، رعایت این موضوع علت خرابی باتری گوشی را خنثی می‌کند. با گذاشتن درحالت بهینه‌سازی باتری، اگر بیرون از منزل یا محیط اداری باشید، دغدغه‌ شما برای کاهش شارژ گوشی کمتر خواهد بود و لازم نیست مدام به دنبال جایگاه شارژ بگردید. مصرف شارژ کمتر دستگاه‌ها همچنین موجب بهینه‌سازی عمر مفید باتری تلفن همراه خواهد شد. با وجود این‌که باتری‌ها به طور طبیعی با گذرزمان تخریب می‌شوند؛ اما با ایجاد عادت‌های صحیح جهت شارژشدن می‌توان این پروسه‌‌ی اجتناپ‌ناپذیر را به‌طرز قابل توجهی کند کرد. همچنین بخوانید: رمزگذاری فایل ها در گوشی موبایل    
 

از مزایای دیگر استفاده از حالت ذخیره باتری در کاهش مصرف دیتای موبایل خلاصه می‌شود. از آن‌جایی‌که گوشی شما فعالیت‌های پس زمینه‌ و تطبیق‌پذیری اطلاعات را نیز محدود می‌کند، دیتای اینترنت کمتری هم مصرف خواهد شد. در نظر گرفتن اهمیت این موضوع یک سود بسیار بزرگی برای کاربران تلفن همراه خواهد داشت.

 

احیای باتری پس از یافتن علت خرابی آن

روش‌های زیادی برای احیای باتری وجود دارد؛ به این منظور شما بعد از یافتن علت خرابی باتری گوشی می‌توانید در ابتدا محل اتصال و سطح باتری موبایل را پاک و تمیز کنید. این ساده‌ترین کاری است که برای احیای باتری گوشی انجام پذیر است. نکته دیگر این است که پس از استفاده طولانی مدت از باتری، سطح فلزی نوع لیتیومی و حتی محل اتصال‌ها ممکن است دچار اکسیداسیون شوند؛ در این حالت کارایی و طول عمر باتری لیتیومی کاهش پیدا خواهد کرد.

برای تمیز کردن باید با دقت هرگونه باقیمانده اکسیداسیون ایجاد شده را حذف کنید تا این اطمینان حاصل شود که باتری با بدنه تلفن تماس تمیزی دارد. جهت تمیز کردن باید محتویات فلزی باتری و موبایل خود را با یک ابزار تمیز کننده مناسب و با ملایمت پاک کنید. این امر راندمان شارژ مجدد و مدت زمان استفاده از باتری را نیز بهبود می‌بخشد و به احیای باتری موبایل شما در هنگام کاهش عملکرد کمک شایانی می‌کند.

 

کلام پایانی

درمجموع، علت خرابی باتری گوشی موضوعی است که باید به آن توجه داشته باشید تا بتوان راه حل های‌کاربردی را برای پیشگیری از آن اجرا کرد. ما در این مطلب از سایت یاراپلاس به اصلی‌ترین علت‌های خراب‌شدن باتری گوشی پرداختیم و بعضی از نکات را برای جلوگیری از خرابی آن بیان کردیم؛ به این‌دلیل که شما کاربران عزیز بارعایت نکات ذکر شده، بتوانید تا حد زیادی از خرابی باتری موبایل خود جلوگیری کنید.

نظر دهید